Mitch Albom - Alberts sista önskan

"Vill du hålla ett minnestal över mig?" frågade den gamle mannen. "När jag är borta." Han blinkade bakom glasögonen. Hans prydligt ansade skägg var grått, och han stod lätt framåtböjd. "Är du döende?" frågade jag. "Inte än", sa han och flinade.

Den åttiotvåårige rabbinen Albert Lewis fråga kommer att för alltid förändra livet för Mitch Albom. Mitch är mitt uppe i en blomstrande karriär i Detroit och har alla materiella tillgångar som han kan önska sig. Men han har förlorat sin inre gnista och sin barnatro och kanske är det avsaknaden av en djupare mening i livet som får honom att till sist säga ja. Det blir början till en djup vänskap och många samtal mellan den unge sportjournalisten och den åldrande gudsmannen.

Av en slump kommer Mitch i kontakt med prästen Henry, en omvänd före detta langare som nu verkar i en kristen församling bestående av hemlösa, brottslingar och narkomaner. Han har vigt sitt liv åt att hjälpa utsatta i den nedgångna kyrkan, där regnet har fritt tillträde genom ett hål i taket.

Med tiden upptäcker Mitch alltfler likheter mellan Albert och Henry, trots att de verkar i två helt skilda världar. Båda har hittat sin styrka och meningen med livet i tron på någonting större än de själva och Mitch börjar långsamt inse att den gamle rabbinens begäran i själva verket är en gåva till honom."


Detta är den fjärde boken jag läser utav herr Albom och den som jag gillar minst utav de.
Det betyder inte att den är dålig, den är bara inte lika bra som de andra.
Ännu en gång handlar det en del om döden och hopp.
Vilket känns lite tråkigt, 4 böcker om döden? De handlar om det på olika sätt men ändå...come on!

Men det är en bra bok som man mår bra utav.
det finns rätt mycket i den som jag tror vissa människor borde fundera över och lära sig. Och fler människor borde vara som Albert och Henry.

Sen handlar ju boken en del om religion. Något som jag inte riktigt kan relatera. Men den handlar även om varför folk tror och om att det inte spelar någon roll VAD du tror på, alla bör ändå behandlas lika.
Som sagt, det borde finnas fler människor som de två boken handlar om.

Har du inte läst något utav Albom innan så läs istället Fem personer du möter i himlen eller Tisdagarna med Morrie. Många föredrar den senare, jag själv den första.
Har du dock plöjt igenom hans andra tre böcker så läs denna, den är inte lika bra dom de, men du blir inte besviken.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: