Fallout 4 (PS4)

War......war never changes.
De orden känner man igen. Och det är så jävla gött!
Introt till Fallout 4 är riktigt bra även om det, precis som resterande utav spelet, är ett snäpp under Fallout 3.
Men det är ju fortfarande helt fantastiskt. Att vara det sämre alternativet utav två överdrivet bra är ju inget att skämmas för. Och introt får mig oavsett att få gåshud.

Huvudskälet till att jag blev sugen på att skriva här igen är att jag nyligen klarat Fallout 4 efter att ha spenderat ca 160 h med det (berätta inte det för min sambo!).
Avslutade det hela på level 77 och 100% trophies.

Som ni bör ha märkt under åren så ÄLSKAR jag Fallout.
Fallout 3 är enligt mig ett utav världens absolut bästa spel någonsin så man kan ju säga att mina förväntningar på fyran varit något höga. Samtidigt har jag inte riktigt vågat hoppas för mycket.
 

Någonstans i mitten utav 2015 så utannonserades Fallout 4 från ingenstans. Allt hade varit hemligt (med en del rykten) och releasen skulle vara samma år.
Världens kändes plötsligt lite bättre och vintern var räddad.
 
Fallout 4 är enligt mig (väldigt otippat) det bästa spelet 2015.
Är det lika bra som trean? Nej.

F4 är allt som trean är men lite snyggare och lite utvecklat.
De har tagit allt jag störde mig på i trean och fixat det. Sedan har de även lagt till en del saker som att du kan bygga settlements.
Tyvärr är det ju dock HELT meningslöst att bygga de. Jag la ganska mycket tid på att göra just detta eftersom jag tänkte att det i slutet skulle visa sig vara värt det......it did not.
(Förutom att en fruktansvärt störig trophy handlar om att få 100% nöjda invånare).
Det känns som om det var en kul tanke men att det inte riktigt höll hela vägen.
Kanske utvecklar de detta till något DLC, men spelar du igenom spelet så bara avbryt allt som har med settlements att göra.
Om det nu inte är så att du bara tycker det är KUL att bygga.
Settlements saknade dessutom en del funktioner innan, detta blev dock åtgärdat med en uppdatering......sista dagen jag spelade....tack.
 
Men även om jag tycker att de nästan bara gjort förbättrningar sedan föregångaren så saknas något.
Humorn är inte lika störd som innan och valmöjligheterna i dialoger känns inte lika kul.
Främst så är storyn inte jätte bra. Eller för min del tyckte jag mest att slutet var en besvikelse.
Storyn började bra men blev ganska tråkig.
Jag testade klara spelet på tre olika sätt. Genom att stödja Railway, Institute eller Brotherhood of Steel.
Utan att spoila för mycket så kan jag säga att slutresultatet inte skiljer sig speciellt. Vilket självklart är jävligt tråkigt.
Det är dessutom tråkigt att man MÅSTE välja en sida.

Men Falllout 4 får mig att försvinna in i en sönderbombad värld full med faror ännu en gång.
Det får mig att stanna upp i spelet ibland och bara titta runt omkring. För allting är så jävla genomtänkt och detaljerat. Allt är gjort med kärlek. Och det menar jag verkligen.
Det märks att människorna som jobbar med detta gör det för att de älskar det. De ger 110%.
 
Några minus:
 - Minutemens jävla evighetsuppdrag. Jag vågade inte ens gå nära Sanctuary och Preston eftersom jag inte ville göra samma jävla uppdrag för 20e gången. Idiotiskt att man inte kan stänga av det på något sätt.
- Vapen och armors. Väldigt tidigt i spelet så hittade jag ett perfekt vapen och bra utrustning......sedan hittade jag aldrig något bättre. Och då spelade jag nog 100 h till. Vilket självklart är tråkigt.
Dessutom gillar jag INTE hur man använder Powerarmor i detta spelet! Störigt och fult.

Några plus:
- Nick Valentine. Riktigt kul uppdrag och jag hoppas innerligt att det kommer en DLC med fokus på honom.
- Companions. Det finns en hel drös att välja mellan och de flesta utav de hade roliga uppgrag som du kan göra efter du "lärt känna de". Genomtänkt och bra.
- Ovanligt lite buggar för att vara Bethesda. Vilket iofs är lite sorgligt att man ens ska behöva skriva....


Fallout 4 har sina skavanker och är inte perfekt. Det är rätt mycket klagomål i denna texten men det är det bästa spel jag spelat på länge.
Och då har jag spelat Far Cry 4 och GTA V.....det säger en hel del. Helt utan tvekan bäst 2015 i min värld.

Det är på allvar med sorg i bröstet som jag trycker ut skivan och ställer spelet i hyllan. För jag vet att det dröjer lääänge innan Fallout 5 och det känns lite konstigt att sluta spela efter alla dessa timmar.
Men det kommer ju DLC och jag hoppas de håller samma klass som tidigare spel.
Jag kommer dock antagligen att vänta tills samtliga DLC släpps på skiva eftersom det är väldigt mycket mer prisvärt och skapar mindre abstinens.
(För övrigt verkar det som DLC ska utannonseras inom väldigt snar framtid)

Har du utav något märkligt skäl missat detta spel så köp det. Sätt dig och njut av världen, av känslan och storyn. Fallout 4 är fantastiskt och bör verkligen upplevas.


 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: