Skyrim (PS3)

Skyrim....underbara fantastiska Skyrim.
Det är nästan med sorg som jag klarat detta spelet och tagit 100% Trophies.
För att dra det väldigt kort så är Skyrim ett utav de absolut bästa spelen jag spelat i mitt liv.
Det platsar lätt på topp 5.

Så vad fan handlar det om?
Man kan säga att världen blivit invaderad utav en massa drakar och du är den som behöver styra upp skiten.
Sedan väljer du ganska fritt hur du vill göra det och hur vägen dit ska se ut.
Det handlar alltså om att mörsa drakar och bli starkare för att till slut döda "drakledaren".

Spelet har ett minus.
Det är inte speciellt stort men ganska störande.
Och det är att valen du gör i spelet inte riktigt påverkar omgivningen.
Om jag väljer att gå loss och mörda en massa oskyldiga så är det inte som i Fallout att folk börjar hata mig.
Nä, istället kanske de kläcker ur sig en spydig kommentar...men det är allt.

Annars är spelet bara en jävla massa plus.
Vissa stora, andra mindre.
Ett utav de största är så klart friheten.
Du gör vad du vill och hur du vill.
Bland annat kan du gå med i The Dark Brotherhood.
För att komma med måste du slutföra en del uppdrag där det ofta handlar om att mörda någon.

Spelet är löjligt stort.
Ibland nästan för stort så att man i vissa omgivningar blir lite vilse.
Miljöerna är ibland fantastiska och ibland "bara" bra.
Det var ett par gånger då jag bara ställde min gubbe för att titta runt och njuta av detta ursnygga spel.

Någon jag verkligen älskade
var att man i början inte bestämmer vad man ska vara för klass.
Istället levlar du upp de skills du vill för att skapa en väldigt personlig gubbe...eller tjej.
Jag själv valde att köra på one-hand och en del magi.
Jag hade 100% i smithing och enchanting vilket gjorde det möjligt att skapa egna vapen och utrustningar för att sedan sätta magi i de.
Det har i och för sig ett litet minus det också.
När du väl fått 100% i de två kommer du aldrig hitta ett vapen/rustning som är bättre.
Det blev genast lite meningslöst att söka igenom lådor och skattkistor efter roliga saker.

 

Skyrim är ett spel man verkligen bör spela.
Det är ett spel som visar att tv-spel faktiskt kan vara en konst och något som människor lägger ner fruktansvärt mycket pengar, tid och kärlek på att skapa.
Du kommer "slösa" bort ungefär 100 timmar utav ditt liv på detta spel för att kunna göra det mesta.
Jag spelade nog runt 120 h och då la jag ner efter att ha tagit alla trophies.
Hade jag velat hade jag lätt kunnat lägga minst 50 timmar till.

 

Nu är det bara att hålla tummarna att det ska komma ett vettigt tillägg för en rimlig summa pengar.
Har du inte spelat detta underbara spel bör du först skämmas lite och genast gå och köpa det!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: